Петкратен ръст на даренията в Платформата.бг отчита Фондация BCause за 2020 година
- Hits: 2620
- Пандемията COVID-19 солидаризира хората и повлиява избора на дарителите
- 56% от всички дарения (932 545 лева) са били предназначени за оборудване и ремонт за здравни заведения
- Кампаниите в сферата на образованието са на второ място – като брой кампании и като дарени средства
- Фирмените страници в Платформата.бг стават предпочитан инструмент за дарителски кампании с участие на служителите
1 659 928 лв. са даренията в Платформата.бг през 2020 година. Това е пет пъти повече в сравнение с 2019 година, показва Фондация BCause в годишния отчет на дарителския си сайт.
За разлика от 2019 година, когато най-много са кампаниите в сферите “Образование и наука” и “ Деца в институции”, през 2020 най-голяма активност има в сферата “Лечение и рехабилитация” - кампаниите са 4 пъти повече от предходната година.
Този взрив на кампании и дарителска активност започва през март с обявяването на извънредна ситуация в България заради пандемията от COVID-19 и бележи цялата година.
Кампаниите в категория “Лечение и рехабилитация” привличат близо 60% от даренията през 2020 година, въпреки че броят на тези кампании е 48 или под 24% от всички нови кампании през годината. Показателно е, че 56,18% от всички дарения (932 545 лева) са били предназначени за оборудване и ремонт за здравни заведения. Едва 1,49% от даренията са за лечение или рехабилитация на конкретни физически лица, а 1,6% са предназначени за здравна просвета или услуги, предоставяни от НПО.
Елица Баракова: Платформата.бг доказа, че е подготвена да посрещне желанието на дарителите и потребностите на инициативни групи, компании и НПО. Първата кампания на доброволческата група “Проект #ЗаДоброто” започна в деня на обявяването на извънредното положение на 13 март 2020 г. и още същия следобед напрaвихме първото дарение за защитни средства.
Ръстът на кампаниите се отнася не само до подкрепа на болниците и медиците, солидарността на дарителите е провокирана от последствията, които пандемията има във всички сфери на живота. Извън тази тенденция, и през 2020 в Платформата продължават и инициативите в сферата на културата, развитие на средата - градска и туристическа, опазването на околната среда и спасяването на бездомни кучета и котки.
Кампаниите в сферата на образованието, освен че са на второ място по брой, са на второ място като обем дарения - близо 22% от всички дарени средства в Платформата.бг през 2020 година - 364 717,31 лева.
В тази категория най-много дарения (342 681 лева) са събрали общо 14 кампании за социални стипендии и стипендии за лични постижения. Голяма част от кампаниите са в полза на деца на починали родители – на учителите и лекарите от първа линия срещу COVID-19, на журналиста Милен Цветков, на финансиста-филантроп Станислав Георгиев. В тази група са и стипендиантите “Готови за успех”, и олимпийците от Софийска математическа гимназия. Други две тематични групи имат сходен брой кампании – 15 за образователни проекти за разнообразни знания и умения, и извънкласни инициативи, и 13 за оборудване и учебни материали на училища, библиотеки, детски градини. Още 2 кампании в категорията търсеха пари за ремонтни дейности на сгради и дворове на училища.
На трето място дарителите са предпочели да дарят за проекти, насочени към възрастни хора - като това са 3% от всички дарения през годината - 50 131 лева. На четвърто място - 2,6% от сумата на всички дарения - са насочени към помощ за бездомни животни и за опазване на околната среда. През 2020 г. кампаниите в категория “Подобряване на средата” запазиха трето място в активността на инициаторите (като брой кампании).
Инициаторите на кампании са не само регистрирани НПО, но и инициативни граждански групи. Най-много кампании през годината - цели 11 - инициира именно такава група - „Проект #ЗаДоброто“ (която по-късно се регистрира като фондация). Устойчива е тенденцията отделни инициатори - физически лица и инициативни групи, да правят много успешни кампании, защото съчетават лична мотивация с благотворителна кауза, важна и за други хора.
Валидирани организации в Платформата.бг вече са повече 70 и броят им постепенно нараства. Дейностите им обхващат практически всички сфера на живота – от лечение и образование, до подобряване на средата и човешки права. Надеждността на валидираните организации като получатели на дарения е проверена с времето.
Списъкът е създаден от Фондация BCause в помощ на хората и компаниите, които търсят партньори за своите дарителски инициативи, и за популяризиране на организациите, които набират онлайн дарения чрез Платформата.бг.
Фирмените страници в Платформата.бг стават предпочитан инструмент за дарителски кампании с участие на служителите. Вече 16 компании се ползват от тази услуга – както за да подкрепят кампании в помощ на медиците по време на първата вълна на COVID-19, така и за проведат традиционните си благотворителни си инициативи около Коледа, след като пандемията възпрепятства корпоративното доброволчество и провеждането на благотворителни базари, каквито някои компании традиционно организират със своите служители.
През 2020 г. Платформата.бг беше избрана за дарителски инструмент от две национални дарителски инициативи: Щедрият Вторник и Промяната на Фондация Reach for Change и Нова ТВ.
Вижте Годишния отчет за 2020 на Платформата.бг